15. oktober - 2012

God kommunikation for selvstændige

15. oktober - 2012

Majbritt Lund – God kommunikation for selvstændige. Vejen til flere kunder.
Frydenlund, Pris: 199,-

Kære kunde. Jeg skriver til dig fordi…
God kommunikation for selvstændige giver et lynhurtigt overblik over, hvordan selvstændige bliver bedre til at kommunikere. Du kan som bekendt være en nok så eminent hundemassør, designer af økologisk børnetøj eller ledelseskonsulent, men hvis ikke du kan fortælle omverdenen, hvad du laver, og hvad man får ud af at købe varen hos lige præcis dig, så bliver det småt med kunderne.

Majbritt Lund koncentrerer sig om det, hun er god til, nemlig ordene; Hvad skal man tænke over, når man skriver, og hvordan skal man skrive det? I denne bog finder du fx fif til, hvad du skal tænke på, når du laver indhold til dit nyhedsbrev. Men den tekniske del, angående hvordan du rent faktisk sætter nyhedsbrevet op, må du finde andetsteds. Og hurra for det. Dén prioritering gør, at bogen bliver en konkret og meget brugbar inspiration til tekstskrivning. Og indenfor dét felt, kommer den hele vejen rundt, til trods for, at den kun er på 124 sider og kan læses på et par timer.

Kapitlerne i bogen er inddelt i kommunikation på hjemmeside, i nyhedsbrev, i en fagbog, til pressen og på de sociale medier.

Den gennemgående pointe i bogen er Tænk på hvem du skriver til. Og dernæst: Sørg for, at give dine læsere noget, de kan bruge. Touché! Det her handler ikke om DIG. Det handler om din læser. De fleste af os med egen biks, er så nørdede og specialiserede og aldeles forgabte i det, vi laver, at vi indimellem kommer til at gå lidt i spin over os selv. Og tror, at vores kunder og samarbejdspartnere synes, det er toppen at få et nyhedsbrev, alene af den grund, at det er fra os og handler om noget, vi synes er umådeligt interessant. Det gør de så ikke. Ligesom journalister heller ikke gider skrive om os, bare fordi VI synes, det vi laver er helt vildt fascinerende.
Der skal mere til, og Majbritt Lund giver heldigvis en masse forslag til, hvordan man så fanger interessen hos dem, man gerne vil bejle til. Og kommer også med et par gode råd til, hvad man ALDRIG skal sige til en journalist. Hvis man fx fejlagtigt kommer til at sige “annonce” i stedet for “artikel”, og derved giver indtryk af, at man primært vil have lidt gratis reklame, vil man formentlig se sig selv blive stillet om til annonceafdelingen, hurtigere end man kan nå at sige “Cavlingpris”.

Bogen er smækfyldt med eksempler, og den er skrevet  på en måde, så man tager sig selv i at tænke, at Majbritt Lund med garanti også er en rigtig god underviser; Konkret, ultrapædagogisk og no bullshitty. Den oser af journalist, men ikke på den der bedrevidende, brune fløjlsbuks-måde. Man får fx et ret interessant kig ind i vilkårene på en redaktion og vejen til en journalists hjerte…. eller i hvert fald vejen til en journalists spalteplads.

Generelt giver bogen en masse genveje til, hvordan man som selvstændig kan få følelsen af at bidrage med noget brugbart – det være sig til kunder eller journalister – i stedet for at sidde med fornemmelsen af at prøve at proppe noget ned i halsen på dem, de ikke rigtig ved, om de vil have. Mestrer man dén kunst, bliver det store føj-ord salg pludselig også meget sjovere. Denne bog er i hvert fald et godt skridt på vejen.

Om forfatteren: Majbritt Lund er journalist med egen kommunikationsvirksomhed, hvor hun bl.a. hjælper kunder med at komme i pressen og skrive bedre tekster. Majbritt Lund holder også gratis PR-kurser over hele landet.